Det kommer att ske stora förändringar på flera arenor.
Störst blir skillnaderna i Linköping, Karlstad och Gävle, som haft sina kameror högt upp, och därmed har spelet inte upplevts i den höga fart man faktiskt spelar i.
På alla åtta arenor där man förändrats har det handlat om att plocka ner kameran, lägre ner, för att komma närmare spelet.
- Desto lägre ner man kommer, desto mer människa blir det. Kommer man ovanifrån blir det bara hjälm, säger Mikael Ljuhs.
- Men samtidigt får man inte komma för långt ner heller, för då förlorar man djupet och överblicken på isen, fortsätter han.
Har jobbat med projektet länge
Projektet med att flytta kameror på åtta arenor har varit en tanke under flera års tid.
Men det var för snart två år sedan som Mikael Ljuhs verkligen såg till att göra verklighet av sina tankar.
- Aktivt har vi jobbat för detta längre, men det är under de senaste två åren vi verkligen sett till att verkställa det, och nu är vi här.
Har allting varit problemfritt?
- I stort sett, måste jag säga. Jag tror klubbarna inser att de stärker sin produkt om man får upp tempot i spelet, och slipper se prickar på isen.
Men visst har klubbar fått flytta folk från loger?
- Ja, det stämmer. Men samtidigt har det givit klubbarna möjligheter att bli kreativa, och hitta nya lösningar, säger Mikael Ljuhs.
En av klubbarna som faktiskt har tjänat på förändringen, blir Rögle. Förändringen har inneburit att Ängelholmsklubben placerat kamerorna någon meter längre ner, på den tidigare pressläktaren. På den tidigare kamerahyllan har vd:n Marcus Thuresson kunnat jubla över att han kan sälja två helt nya loger till en stor kö av företag som vill köpa loger.
- Vissa har flyttat, vissa har utvecklat sin produkt till något ännu bättre, säger Ljuhs.
För Linköping har det inneburit att man måste sätta kameror i loger, som är mitt på långsidan.
Logeäster, som haft sin loge sedan arenan byggdes 2004, har man fått hitta andra lösningar till.
Tvingas flytta gäster
I Karlstad får man också fått flytta på logegäster. Även i Örebro, där det faktiskt är den tidigare klubbchefen, Pontus Gustafssons loge, som har placeringen som kamerorna nu får.
Bland de övriga arenorna som får nya kamerapositioner finns Gävle, Växjö, Göteborg, Luleå, och nämnda Ängelholm.
- I Luleå har man gröpt ur läktaren och sänkt publikkapaciteten, medan man i Göteborg har flyttat ner kameran så den nu står högst upp i "vip-hagen" i Scandinavium, förklarar Mikael Ljuhs.
Måste Scandinavium rubba sin klassiska siffra på 12.044 åskådare?
- Det ska Frölunda svara på själva, men som jag förstått det, så förändras inte publikkapaciteten i Scandinavium.
Åtta klubbar i SHL kommer inte att förändra sina kamerapositioner. Det är i Malmö, Jönköping, Stockholm, Mora, Timrå och Skellefteå, som man inte förändrar. Här uppfyller man kravet på rätt vinkel.
- Vinkeln ska ligga någonstans mellan 15 till 18 grader, säger Ljuhs, som är mycket nöjd, när man nu äntligen gjort verklighet av en tanke han haft i många år.
- Jag tror det här blir en positiv spiral för alla. Kan inte se en enda förlorare i det här, säger Mikael Ljuhs.
DE NYA KAMERAPLATSERNA I SHL
De sänker sina kameror till en lägre position:
Lindab Arena, Ängelholm
Scandinavium, Göteborg
Vida Arena, Växjö
Saab Arena, Linköping
Behrn arena, Örebro
Löfbergs Arena, Karlstad
Gavlerinken Arena, Gävle
Coop Norrbotten Arena, Luleå
De behåller sin kameravinkel:
Malmö arena
Kinnarps arena, Jönköping
Hovet, Stockholm
Jalas Arena, Mora
NHK Arena, Timrå
Skellefteå Kraft arena
LÄS MER: Betyg på alla SHL-spelare – hockeymagasinet finns ute i butik.